Jens Holm till Rättvik 5 juni

Riksdagsman Jens Holm (V) besöker den 5 juni Rättvik och Ore skogsrike.

Jens Holm är Vänsterpartiets talesperson i klimat- och miljöfrågor, och har intresserat sig för vad som händer i området där statliga Sveaskog vill avverka skog.

Ore skogsrike blev rikskänt i december 2017 efter att Sveaskog avverkningsanmält men då redan påbörjat avverkningarna. Ore skogsrike har, förutom höga naturvärden, också många nyckelbiotoper där bl.a. miljörörelsen kräver skydd. År 2015 utsåg Världsnaturfonden området till ”en skogens pärla”, en benämning som används för extra skyddsvärda skogar. En del klassas även av Sveaskog självt som skyddsvärt, bl a ekoparken Ejheden – men där avverkningar ändå sker!

Protesterna från miljöorganisationer, bland andra Greenpeace, mot de planerade avverkningarna blev kraftfulla. Sedan december 2017 bevakar engagerade personer från olika miljöorganisationer området, och sedan vintern har man tältat i området för att finnas på plats.

Jens Holm debatterade frågan i riksdagen i februari, efter att ha ställt en interpellation till näringsminister Mikael Damberg (S).

Jens Holm kommer vid sitt besök, utöver att inspektera de hotade områdena i Ore skogsrike, även att hålla ett föredrag på ABF i Rättvik. Temat utgår från hans bok ”Om inte vi, vem?” (2017).

Föredraget startar kl 17.00, ABF i Rättvik, Storgatan 1.

En pressträff med Jens Holm ordnas ca kl 16.00 på ABF.