Fullsatt på Furudals Bageri när Lena Olsson var på besök fredag 7/2!

Lena Olsson var mycket nöjd med sin dag i Furudal och kvällens möte på temat ”Landsbygdens och Orebygdens utvecklingsmöjligheter” fredag 7/2. Nedan finns ett pressmeddelande från dagen samt bilder från Lenas besök på Furudals skola, Biblioteket, Hedlunds, Ishallen/Fritidsgården och mötet på Furudals Bageri:

CIMG1054

Riksdagsledamot Lena Olsson (V) imponerad av Furudal

Vänstertoppen och riksdagsledamoten Lena Olsson från Malung besökte i fredags Furudal för att ta en närmare titt på vad orten har att erbjuda. Lena har många gånger passerat Furudal på vägen till Malung och har alltid slagits av hur vackra omgivningarna är. I fredags var det dags för ett längre besök och Lena blev uppriktigt imponerad och överraskad över hur mycket som Furudal hade att erbjuda. Under sin dag i Furudal han Lena med besök på Furudals unika skola med förskoleklass upp till årskurs nio och hockeyprofil, biblioteket, Hedlunds industrier och Hockeyhallen. På kvällen berättade Lena mer om Vänsterpartiets landsbygdspolitik, som hon varit med och tagit fram, för ett fullsatt Bageri.

– Tänk att här fanns så mycket, säger Lena Olsson under sitt besök i Furudal. Hon har alltid slagits av hur vackert det är då hon ofta passerar på sin väg mot hemmet i Malung. Under sin dag i Furudal fick hon nu även chansen att upptäcka den framgångsrika och unika Furudalsskolan med förskoleklass upp till årskurs nio och hockeyprofil; det levande Orebiblioteket som erbjuder så mycket mer än bara böcker; Rättviks kommuns största privata arbetsgivare: Hedlunds industrier och Hockeyhallen som sjöd av aktivitet.

– Framförallt slås jag av gemenskapen och det starka engagemanget som alla på orten verkar drivas av. Det är imponerande hur alla på orten arbetar tillsammans för Furudals bästa. Det är också viktigt att stat, kommun och landsting ger landsbygden rätt förutsättningar för att växa, därför prioriterar Vänsterpartiet frågor som utbyggd infrastruktur, såväl bredband, fiber och mobilnät som bussar och tåg; stöd till småföretagare och till att det ska finnas samhällsservice även på landsbygden. Furudal har så mycket av värde och enorma utvecklingsmöjligheter, konstaterar Lena Olsson. Inte minst inom turistnäringen, naturen och omgivningarna är verkligen vackra. – Här skulle jag ha en stuga konstaterar Lena.

På Furudals skola träffade Lena Olsson; Rättviksvänsterns ordförande Karin Kers och Birgitta Hedlund, vd för Bra Hus och ordförande i IFK Ore; rektor för Furudalsskolan, Lotten Kluck. Lotten berättade mer om det unika med Furudals skola och hur det kommer sig att man är så framgångsrika när det gäller elevernas resultat. – Som rektor för en skola som täcker in ända från förskoleklass upp till årskurs nio har du en unik möjlighet att skapa en röd tråd genom elevernas skolgång och att skapa en flexibilitet där du ser till varje elevs behov i lärandet. Har en elev lite svårare i ett ämne har du till exempel möjlighet att arbeta extra med det, berättar Lotten. Att skolan har möjlighet att ha mindre klasser är också något som bidrar till att lärarna har möjlighet att se varje elev och ge dem just det de behöver för att nå målen och utnyttja sin fulla potential, förklarar Lotten. Furudals skola är också unik i att erbjuda hockeyprofil inom elevens val från och med årskurs 2, något som de flesta elever, såväl killar som tjejer, utnyttjar. Furudal har till och med familjer som flyttat till orten just för att deras barn ska kunna gå i skolan där de både kan delta i hockeyprofilen och dessutom får goda förutsättningar att lyckas med sina studier. – Vi har många elever i högstadiet som kommer utifrån och bor själva på orten för att gå på skolan och spela hockey. De eleverna har även tillgång till vuxna som ett stöd för att klara vardagen, förklarar Lotten. Just nu har vi elever på högstadiet som är väldigt duktiga på att sköta både skola och hockey, kommenterar en nöjd Lotten. Både Lena Olsson och Karin Kers var mycket imponerade av Furudals skola och tror på de utvecklingsmöjligheter som Lotten Kluck visade på, till exempel att kunna ta emot fler elever som läser hockeyprofilen på högstadiet.

Under besöket på Furudals bibliotek träffade Lena och Karin bibliotekarie Anki Erlings Blomberg och fick se att biblioteket inte bara har böcker utan även en medborgarhörna med samhällsinformation, ett Orerum med bl.a. gamla foton och tidningsartiklar om bygden, konstutställningar datakurser för äldre i samarbete med ABF och tillgång till trådlöst Internet.  Under besöket strömmade en skolklass in och bibliotekarie Anki förklarade att alla skolklasser kommer på regelbundna besök för att långa böcker. Det var tydligt att barnen var hemmastadda i biblioteket och ivriga att låna böcker. Lena och Karin blev väldigt glada då de fick höra talas om det nystartade projektet där en buss utan kostnad hämtar upp folk i byarna runt omkring för att de ska få möjlighet att uträtta ärenden i centrum. – Det är precis sådant som behövs för att alla ska ha tillgång till det de behöver, konstaterade man. Lena och bibliotekarie Anki passade även på att tala mål med varandra, Lena pratade Malungsmål och Anki Oremål, de tyckte att de förstod varandra rätt bra och Karin Kers som är mer van vid Rättviksmål tyckte även hon att det gick bra att hänga med i konversationen.

På Hedlunds industrier träffade Lena och Karin Birgitta Hedlund, VD för Bra Hus och hennes son Erik Hedlund, VD för Hedlunds Timber AB, två av de tre Hedlundsföretagen som fortfarande är helt familjeägt, här ingår även Hedlunds Trävaru. Lena och Karin fick veta mer om Hedlunds som är Rättviks kommuns största privata arbetsgivare, sysselsätter i storleksordningen ca 70-75 personer och har funnits på orten i 111 år. Erik visade hur det gick till från att stockarna kom in till fabriken tills att färdigt virke kunde lämna fabriken, hur personalen arbetar och de stora investeringar i moderna maskiner som man gjort. Birgitta visade hur hantverksmässig produktionen av hus är och Bra Hus specialitet, att man satsar på kvalitet, att snabbt få huset på plats och flexibilitet, husen anpassas efter kundernas önskemål och de ska ha toppkvalitet, de ska ju hålla i generationer. Lena Olsson imponerades av både personalen, högteknologin och produkterna och berättade att hon själv varit drivande i att ta fram Vänsterpartiets politik med förslag för stt öka nyttjandet av trä som byggnadsmaterial. – Trä är bättre ur miljösynpunkt, det är billigare och det går snabbare att bygga med, förklarar Lena. Efterfrågan på kvalitet och produkter som producerats under goda arbetsförhållanden och med hänsyn till miljön ökar, fortsätter Lena. Det är även så att människor mer och mer efterfrågar lokalt producerade varor, inte minst med tanke på att vi behöver minska onödiga transporter, men framförallt är det även där så att man upptäcker att det är en annan kvalitet. Vi måste tänka mer långsiktigt och hållbart.

Efter besöket på Hedlunds visade Birgitta Hedlund som också är ordförande för IFK Ore och Anton Forssell, kanslichef, upp Ishallen. Ishallen visade sig inte bara innehålla en ishall där isen sjöd av aktivitet från elever på skolans hockeyprofil, utan även gym och fritidsgård med möjligheter till flera olika aktiviteter för ungdomarna. – Sett till ortens storlek är vi väldigt framgångsrika på att få fram talanger, berättade Anton. Det är även kul att stora namn som till exempel Mats Sundin kommer och besöker den populära Hockeyskolan som man håller i under somrarna, tycker Birgitta. Båda berättar att det som eleverna på Furudalsskolans och Stiernhööksgymnasiets hockeyprofil brukar slås utav är möjligheten till träning på is, här har de mycket större träningsmöjligheter än vad de är vana vid.

Lena Olsson avslutade dagen i Furudal med att för drygt 30 personer på ett fullsatt Furudals Bageri berätta mer om Vänsterpartiets landsbygdspolitik. Vad som från politiskt håll behövs göras för att ta vara på den enorma potential som finns och ge landsbygden förutsättningar för att växa.

– Grundläggande är satsningar på infrastruktur; bredband och fiber; mobilnät; fungerande bussar och tåg. Det krävs även förbättringar för småföretagare som slopat sjuklöneansvar och rätt till avdrag för produktutveckling. Staten måste garantera att alla har samma tillgång till service som bank, apotek, försäkringskassa och arbetsförmedling till exempel. Genom att ge rätt förutsättningar och stöd till utveckling kan vi skapa många nya jobb inom tex turismnäringen, småskalig livsmedelsproduktion, skogen som både kan användas inom turismnäringen och som råvara inom byggande och bioenergi.  – Landsbygden har helt enkelt hur stora utvecklingsmöjligheter som helst om man bara får rätt förutsättningar och särskilt här i Furudal finns det enorma möjligheter. Det driv och engagemang som finns bland alla de som bor här på orten, det måste löna sig, alla förutsättningar till turism, småskaliga jordbruk och andra typer av småföretag, det måste stat, landsting och kommun se till att ge rätt förutsättningar för att utveckla. Fler kan även upptäcka möjligheten att bo i Furudal och pendla till en närliggande ort som till exempel Mora för att arbeta. I Furudal kan man få ett riktigt fint hus till ett bra pris, man får tillgång till en riktigt bra skola, vacker natur, gemenskap och möjlighet till ett rikt utbud av fritidsaktiviteter. – Hade jag inte varit så rotad i Malung så hade jag gärna flyttat hit själv, avslutar Lena Olsson. Rättviksvänsterns ordförande Karin Kers och Henrik Bergfeldt, andranamn på kommunlistan och boende i Furudal, tackade Lena Olsson för en mycket lyckad dag och passade på att bjuda in alla som lyssnat till att träffa Stig Henriksson (V) Kommunalråd i Fagersta då han kommer till Furudal den 3:e maj.

CIMG1064 CIMG1071 CIMG1078 CIMG1080 CIMG1087LenaOlssonFurudal