”En politik för arbete” – Stefan Lindborg – tisdag 4 mars kl. 18.00!

StefanLindborg

TACK ALLA SOM KOM FÖR EN TREVLIG KVÄLL MED INTRESSANTA DISKUSSIONER!

Stefan berättade mer om regeringen Reinfeldts misslyckade politik som lett till högra arbetslöshet och otryggare jobb samt Vänsterns alternativ till detta!

“En politik för arbete, trygga jobb och bättre arbetsvillkor” – Stefan Lindborg

Kort sammanfattning av Stefan Lindborg, förbundsordförande i Ung Vänsters, föreläsning på Kulturhuset i Rättvik, kvällen den 4:e mars 2014.

– Hur skapar vi fler jobb? & Hur skapar vi trygga anställningar?

Människor ska inte behöva oroa sig för att få jobb eller för att bli av med sin anställning om de har ett jobb. Alla ska kunna få en tillsvidareanställning med en lön som man kan klara sig på och veta att a-kassans försäkring fungerar vid tillfällig arbetslöshet. Utan ett tryggt jobb är vi maktlösa, genom ett tryggt jobb får vi makt över vårt eget liv!

Efter dryga 7 år med regeringen Reinfeldts politik, uppbackad av Sd, har vi FACIT; de har gett oss:

– högre arbetslöshet

– otryggare jobb

– ökade klassklyftor och sämre välfärd

Vi måste byta politik! Det finns en befogad oro att S inte kommer att göra detta, man kan inte bedriva en social välfärdspolitik med regeringen Reinfeldts skattepolitik. Dessutom har S skickat signaler om att man kan tänka sig att samarbeta med Annie Lööf och Jan Björklund. Annie Lööf och Centern står för allt annat än trygga jobb, de vill avskaffa LAS och försämra anställningsvillkoren för unga. Jan Björklunds politik har lett till försämrade resultat i skolan. Det är inte färre utbildade med sämre kunskaper vi behöver till arbetsmarknaden.

Det finns alltså ett nödvändigt behov av en starkare vänster för att vi ska byta politik, en politik för fler jobb, trygga anställningar och bättre arbetsvillkor.

Regeringen Reinfeldt har med stöd av Sd försämrat A-kassan, Arbetsförmedlingen och försvagat fackföreningarna. Man har ökat otryggheten, det finns mycket att ta tag i. Problem som började redan innan regeringen Reinfeldt tog över.

Stefan berättar om hur han förra julen (2012) tittade på de tre dokumentärfilmerna om Palme. I en bildruta ser man att arbetslösheten är nära 3 %, man kallar det för att man har “Massarbetslöshet”. Sedan 90-talet har arbetslösheten inte varit under 4 %, idag ligger den på 8,5 %! Arbetsösheten har ökat sedan regeringen tog över makten för nästan åtta år sedan!

Otrygga anstälningsformerna har ökat! 50 % av alla unga som arbetar har tidsbegränsade anställningar! Den borgerliga regeringen har inte på något sätt försökt skapa fler jobb eller förbättra arbetvillkoren. Man har istället fört en skattesänkarpolitik.

En politik för bättre välfärd minskar arbetslösheten, vi behöver anställa fler undersköterskor i äldreomsorgen, vi behöver bygga fler bostäder och förbättra infrastrukturen. Det leder till många nya arbetstillfällen, någon måste bygga huset, järnvägen och vägarna. Med förbättrad infrastruktur kan vi dessutom se en utveckling av befintliga och nya småföretag på landsbygden. Vi behöver en tågtrafik att lita på.

Vi måste föra en ekonomisk politik där fler arbeten prioriteras, Riksabneken behöver ett sysselsättningsmål för att bekämpa arbetslösheten.

Vi måste rusta de som är arbetslösa för de jobb som finns och framtida jobb med utbildning och praktik! Arbetsförmedlingen behöver resurser för att kunna sätta in dessa åtgärder.

Den som är arbetslös måste direkt få hjälp och stöd till att hitta ett jobb, vidareutbildning eller praktik. Individanpassade lösningar. Idag får bara var 10:e som är inskriven i jobbgarantin praktik eller utbildning.

Det skapas helt enkelt inte fler jobb av att man sänker a-kassan!

A-kassan är dessutom en försäkring som man betalat in till och därmed har rätt att få ut om man blir arbetslös. Att försämra villkoren i A-kassan är bara ett sätt att göra människor desperata för att få dem att gå med på hur låga löner och dåliga arbetsvillkor som helst. Vilket på sikt leder till att alla tvingas gå med på lägre löner och försämrade arbetsvillkor för att få eller behålla ett jobb. Därför behöver vi ha en A-kassa att lita på med rimliga golv och tak, taket i dagens A-kassa har inte höjts sedan 2002 och vi är alla väl medvetna om att priserna inte har stått lika still sedan dess! Idag är det bara var 10:e som får ut 80 % av lönen!

Det mest otrygga jobb Stefan hört talas om var en tjej som varje dag fick gå upp kl. 07.00 och sätta sig med mobiltelefonen i handen. Kom det ett sms med erbjudande om att jobba hade hon 15 sekunder (!) på sig att svara innan erbjudandet gick vidare till nästa person!

Men alla former av längre AVA ska bort. Ett företag kan tillfälligt få anställa mer arbetskraft i samband med ett tillfälligt ökat behov, men om man har ett långsiktigt behov av arbetskraft ska det vara tillsvidareanställning som gäller.

De flesta jobben ska vara tillsvidareanställningar med trygga arbetsvillkor och en lön som går att leva på! Det går att skapa med rätt politik:

1) Ta bort otrygga anställningar

2) Politik för fler jobb, investeringar, istället för skattesänkningar

3) Skapa en skola som inte slår ut elever utan ger alla förutsättningar att utbilda sig

Man kan inte coacha bort arbetslösheten. Inte heller skapar man fler jobb genom att försämra a-kassan. Man skapar fler jobb genom att investera och förbättra för småföretag!

Tisdag 4 mars på Kulturhuset kl. 18.00-19.30

Vi bjuder på fika!

Lyssna på Ung Vänsters ordförande Stefan Lindborg när han berättar mer om Vänsterpartiets politik för fler jobb och bättre arbetsvillkor!

Välkommen!

ABF Rättvik & Rättviksvänstern