Val- och årskonferensen utmärktes av enighet och framgång för V

VDalarna

På bilden: Christin Löfstrand (2:a riksdagslistan), Daniel Riazat (1:a riksdagslistan), Lena Olsson (1:a landstingslistan), Kajsa Fredholm (3:a riksdagslistan)

I helgen, den 8-9 februari höll Vänsterpartiet Dalarna Val- och årskonferens på Fornby folkhögskola utanför Borlänge. Där beslutades om frågor som rör Vänsterpartiet Dalarnas Distrikt, såsom budget, distriktsstyrelse, riksdags- och landstingslistor.  I daladistriktet ses samma mönster som i hela Sverige och Rättvik, V(i) växer! Samtidigt som vi sätter höga mål för detta supervalår så visar opinionsundersökningar att Vänsterpartiet är större än vi varit de senaste 15 åren. Vänsterpartiet har medvind!

Från Rättvik deltog som partiföreningens ombud: Karin Kers samt Britt-Marie Överby Ek och som ersättare Gabriella Dahlgärde och Henrik Bergfeldt. På plats från Rättvik fanns även Kaisa Anjou. Karin Kers och Henrik Bergfeldt tog båda plats i distriktsstyrelsen som ordinarie respektive ersättare. Båda återfinns även på dalavänsterns riksdagslista på sjunde och sjätte plats. Riksdagslistan toppas av Daniel Riazat från Falun samt Christin Löfstrand från Malung. På den norra landstingslistan finns två namn från Rättvik med, Katrin Lohed Söderman på en fjärde plats och Karin Kers på tionde plats. En lyckad Val- och årskonferens för Rättvik med andra ord!

Ett enigt V Dalarna återvalde Daniel Riazat som ordförande och nytt förstanamn på riksdagslistan samt Lena Olsson som förstanamn på landstingslistan.